Dialekter är ett ont påhitt.

Något jag har stört mig på ett tag nu är hur folk uttalar saker, jag vet att vi alla har olika dialekter och sådant men när det kommer till en sån enkel sak som att säga Kalle Anka så borde alla säga likadant, men icke stockholmarna säger nämligen kalle Janka, jag förstår verkligen inte vart dom får "j:et" ifrån, men det låter helt fel, en annan sak som irriterar mig är hur skånska målas ut som danska och även textas som om det faktiskt vore ett helt annat språk, textar man skånska så borde man texta värmländska också, om man tar tv-bonden karl-petter som exempel så svamlar han på som bara den och har väldigt svårt att hänga med, varför textar man inte det, JO för att stockholmarna förstår, ah allt kretsar kring stockholm stockholm stockholm. Det finns andra ställen i sverige med. Ett ganska roligt exempel var när jag madelen tilda och fritte var på öland och ett gäng stockholmskillar kommer fram till oss och börjar prata. De bara " Ja ni i skåne har väl inte samma tv kanaler som vi i stockhom" Varpå vi förklar att det har vi visst det och då kommer nästa attack "ja men ni kan ju INTE prata engelska iallafall ni bryter ju på ett sådär skitkonstigt sätt" varpå vi förklarar ännu en gång att det är helt fel, utan att det istället är stockholmare som bryter, man hör direkt när någon som pratar engelska är från stockholm. Vi skrattade åt killarna och gick. Vi konstaterade bara att de är trångsynta och dåligt upplysta.
Shalom

image226


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback